خط اشتراک دیجیتال

خط دیجیتال مشترک (دی.اس.ال) یا (DSL) از دسته فناوری‌هایی است که انتقال مخابراتی اطلاعات دیتا را به وسیله سیم‌های ارتباطی در یک شبکه تلفنی محلی فراهم می‌آورد.







DSL (خط اشتراک دیجیتال)

شاخه‌ای از تکنولوژی است که اطلاعات را از طریق شبکه کابلی تلفن محلی انتقال می‌دهد. DSL ابتدا برای یک حلقه ارتباطی دیجیتال شکل گرفت. در بازار یابی ارتباطات رادیویی اصطلاح DSL با معنی خط اشتراک دیجیتال نامتقارن (ADSL) قابل فهم و شناخته شده می‌باشد که متداول ترین شیوه استفاده از فناوری DSL می‌باشد. خدمات DSLاز طریق خط تلفن معمولی به طور همزمان با صدا قابل اجرا است. این امر به دلیل این است که فناوری DSL از فرکانس بالاتری نسبت به صوت استفاده می‌کند در نتیجه تداخلی بین اطلاعات دیجیتال و صوت به وجود نمی‌آید. سرعت انتقال داده‌ها با استفاده از پروتکل DSL به طور معمول از ۲۵۶ کیلو بیت بر ثانیه تا ۴۰ مگا بیت بر ثانیه بسته به نوع تکنولوژی DSL، شرایط خطوط تلفن و سطح خدمات سرویس دهنده می‌باشد. در ADSL توان انتقال داده‌ها در جهت معکوس یعنی ارسال کمتر از دانلود می‌باشد از این روADSL)خط اشتراک دیجیتال نامتقارن (نامید شده در خط اشتراک دیجیتال متقارن (SDSL) سرعت دانلود و آپلود (نرخ انتقال داده در جهت آپلود و دانلود) برابر است.







دمودولاتور

دمودولاتور در گیرنده سیگنال پیام را از روی سیگنال حامل پیاده می کنند، به این عمل دمودولاسیون یا آشکار سازی پیام می گویند . در این صورت کافی است طول آنتن به گونه ای باشد که بتواند سیگنال RF یا همان سیگنال حامل را دریافت کند . ضمناایستگاه‌های متفاوت می توانند حامل هایی با فرکانس مختلف داشته باشند تا پیامها تداخل نکنند.

وظیفه دمدلاتور در یک سیستم مخابراتی، تشخیص یکی از دو سیگنال ارسال شده در فرستنده است. درواقع وظیفه دمدلاتور، عکس وظیفه مدلاتور، تبدیل شکل موج سینوسی دریافتی به صفر و یک است. یعنی دمدلاتور باید فرکانس موج سینوسی را اندازه گرفته و متناسب با تعریف اولیه، صفر و یک منطقی را در خروجی آشکار نماید. باتغییر فرکانس موج سینوسی، سطح منطقی از یک به صفر و بالعکس تغییر می‌کند.








سوارسازی سایدباند تکی
در ارتباطات رادیویی، سوارسازی سایدباند تکی (به انگلیسی: single-sideband modulation) (با نماد اختصاری SSB) یک بهبودسازی برای مدولاسیون دامنه است که از توان ارسال و پهنای باند استفادهٔ مفیدتری می‌کند. مدولاسیون دامنه از پهنای باندی با مقدار دوبرابر باند پایه استفاده می‌کند. سوارسازی سایدباند تکی از این دوبرابر شدن پهنای باند و انرژی اتلاف شده جلوگیری می‌کند و به جای آن هزینه‌هایی مانند پیچیدگی دستگاه‌ها دربر دارد.







مخابرات طیف گسترده

مخابرات طیف گسترده (Spread Spectrum) روش مخابراتی می‌باشد. این روش توان سیگنال ارسالی را در یک طیف فرکانسی پخش می‌نماید. این روش باعث می‌شود آشکار سازی سیگنال کار پیچیده‌ای باشد. این روش مخابراتی در برابر تداخل و اختلال و همچنین نویز پذیری پایداری بالایی دارد.

مخابراتی طیف گسترده به دو روش ۱-ترتیب مستقیم (Direct Sequence)و ۲-پرش فرکانسی (Frequency Hopping) استفاده می‌شود. این روش مخابراتی اولین بار توسط یک آهنگ ساز آمریکایی ابداع شده‌است شیوه کار این سیستم مخابراتی به این صورت است که سیگنال پیام با یک سیگنال دیگر که دارای فرکانس بالاتری از سیگنال اصلی می‌باشد (PN Code سیگنال کد طیف گسترده) یای مانعةالجمع شده و بعد به سمت مدولاسیون (FM و AM)و آنتن ارسال می‌گردد. در سمت گیرنده نیز بعد از مدولاسیون با همان سیگنال کد طیف گسترده XOR می‌شود. مطابق جدول یای مانعةالجمع اگر ورودی همنام باشند خروجی ۱ خواهد بود و در نتیجه دوبار یای مانعةالجمع با یک سیگنال اثری در سیگنال ابتدایی نخواهد داشت و در نتیجه سیگنال پیام بازیابی می‌شود. برای این که پیام دچار مشکل نشود از کد منچستر استفاده می‌شود. این کد به این صورت می‌باشد که ۱‌ها با ۱ و ۰‌ها با -۱ نشان داده می‌شوند. اگر سیگنال پیام با سیگنال دیگری غیر از سیگنال کد کننده XOR شود فرکانس حاصل فرکانسی بالاتر از فرکانس هر دو سیگنال خواهد بود بنابر این با عبور خروجی سیستم فوق از یک فیلتر پایین گذر سیگنال پیام با کیفیت خیلی خوبی به دست می‌آید. اگر سیگنال کد کننده و دیکد کننده با همدیگر همزمان نباشند نتیجه فرکانس بالا خواهد بود که در فیلتر پایین گذر حذف شده و نتیجه‌ای نخواهد داشت بنابر این در سیستم‌های طیف گسترده همزمانی مساله مهمی می‌باشد و انتخاب کد طیف گسترده باید به گونه‌ای باشد که به همزمانی کمک نماید. با توجه به مهم بودن مساله همزمانی و رد سیگنال دریافتی در صورت غیر همزمان بودن مشکل ارسال چند مسیری (مسیرهای انعکاسی) در این سیستم مخابراتی به نحو مطلوبی حل شده و تاثیر آن بسیار کم خواهد بود. مدل سیگنال کد باید به صورتی باشد که دوره‌های متناوب داخلی آن کمترین هماهنگی را با یکدیگر داشته باشد تا در قسمت هم زمانی و رد سیگنال‌های مزاحم بهترین کارایی را داشته باشد.







مدولاسیون
مدولاسیون در مهندسی عبارت است از سوار کردن سیگنال اطلاعات (سیگنال باند پایه∗ یا پیام) بر روی سیگنال معمولاً فرکانس بالاتری (سیگنال حامل∗) به منظور افزایش برد سیگنال و بهره‌وری انتقال و استفاده بهتر از پهنای باند کانال. در مدولاسیون یکی از خواص سیگنال حامل (مثلاً دامنه، فرکانس، فاز یا ...) با توجه به تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شوند. به طور کلی فرایند گنجاندن سیگنال حاوی اطلاعات در سیگنالی دیگر را مدولاسیون می نامند.همچنین اخذ سیگنال حاوی اطلاعات دمدولاسیون نام دارد.






ضرورت مدولاسیون

از پهنای باند استفاده‌ای بهینه شود و هر پیام در کانال خاصی قرار گیرد.
مسافت انتقال پیام (که در فرکانس‌های پایین کم است.) افزوده شود.

اگر کانال مخابراتی شامل فضای آزاد باشد در این صورت برای انتشار و دریافت سیگنال آنتن‌هایی مورد نیاز است طول این آنتن‌ها متناسب با طول موج سیگنال فرستاده شده‌است. بسیاری از سیگنال‌های صوتی دارای مولفه فرکانسی ۱۰۰ هرتز یا پایین تر هستند. برای ارسال این سیگنال‌ها اگر سیگنال مستقیماً انتشار یابد به آنتن‌هایی با طول حدود ۳۰۰km نیاز است. اما اگر از مدولاسیون برای سوار کردن سیگنال بر روی یک فرکانس حامل مثلاً ۱۰۰Mhz استفاده کنیم در این صورت طول آنتن‌ها حدود یک متر خواهد بود.
انواع مدولاسیون

مدولاسیون انواع مختلفی دارد. همچنین مدولاسیون به انواع آنالوگ و دیجیتال هم تقسیم می‌شود. برای اشاره به مدولاسیون‌های دیجیتال بیشتر از اصطلاح کلیدزنی (Keying) استفاده می‌شود.

در مدولاسیون سیگنال فرکانس بالا (حامل) بر اساس سیگنال پیام تغییر داده می‌شود. سیگنال حامل خواص مختلفی دارد که می‌تواند بر اساس سیگنال پیام تغییر داده شوند و از این رو انواع مختلفی از مدولاسیون پدید می‌آید.

مدولاسیون دامنه (AM): سطح یا دامنهٔ سیگنال حامل بر اساس تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شود.
مدولاسیون فرکانس (FM): فرکانس سیگنال حامل بر اساس تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شود.
مدولاسیون فاز (PM): فاز سیگنال حامل بر اساس تغییرات سیگنال پیام تغییر داده می‌شود.
مدولاسیون تقسیم فرکانس عمود برهم(ofdm):پهنای باندبین چند زیرحامل که برهم عمودهستند تقسیم می شود.

روش های مدولاسیون علاوه بر آن که امکان گنجاندن اطلاعات را بر روی سیگنالی که انتشار موثرتری دارد را فراهم می کند، این امکان را نیز می دهد که چند سیگنال دارای طیف همپوشان از طریق یک کانال انتقال یابند، این مفهوم را مالتی پلکس گویند.








مدولاسیون دامنه
یک دسته ی بزرگ از روش های مدولاسیون بر ""مدولاسیون دامنه"" یا AM پایه گذاری شده اند.آ ام یا ای ام (AM)مخفف amplitude modulation (مدولاسیون دامنه)فرایند تغییر دامنه یک موج حامل (معمولا یک موج حامل بسامد رادیویی) طبق مشخصات سیگنال یا علامتی دیگر(مانند سیگنال‌های صوتی حاصل از صدای انسان یا وسایل موسیقی)و یکی از روش‌های ارسال خبر به وسیله امواج رادیویی است. در این نوع مدولاسیون سیگنالی را که قصد انتقالش را داریم دامنه ی سیگنال دیگری را تغییر می دهد. یک شکل بسیار متداول مدولاسیون دامنه مدولاسیون دامنه سینوسی است.






مدولاسیون دامنه

مدولاسیون دامنه روشی است که در ارتباطات الکترونیکی استفاده می شود.عموما برای عبور اطلاعات توسط موج حامل رادیویی است.AM با تغییر توان سیگنال عبوری در رابطه با اطلاعاتی که فرستاده می شود کار می کند.برای مثال تغییراتی که ممکن است در توان سیگنال برای تعیین اصوات برای تولید بلند گو یا شدت نور پیکسل های تلویزیون استفاده شود.مقایسه این با مدولاسیون فرکانس در فرکانسی است که تغییر می کند و مدولاسیون فاز در فازی است که تغییر می کند.در اواسط 1870،یک شکلی از مدولاسیون دامنه(ابتدا جریا ن های موج دار نامیده می شد)اولین روش برای تولید موفقیت آمیز کیفیت صوت از خطوط تلفن بود.شروع با reginald fessenden صوتی در 1906 یک روش اصلی بود که برای عبور رادیویی صوت استفاده شد و امروزه در بسیاری از ارتباطات استفاده می شود ،AM اغلب با ارجاع به باند انتشار محیط موج بکار برده می شود.






شکل های مدولاسیون دامنه

در ارتباطات رادیویی یک سیگنال رادیو فرکانسی موج پیوسته(موج حامل سینوسی)دامنه ای دارد که توسط شکل موج صوت قبل از عبور مدوله می شود.شکل موج صوت دامنه موج حامل را اصلاح می کند و شکل موج را تعیین می کند.در محدوده ی فرکانس،مدولاسیون دامنه سیگنالی با توان متمرکز شده در فرکانس حامل و دو باند مجاور تولید می کند.هر باند کناری در پهنای باند باهم برابر است و سیگنال را مدوله می کند و تصویر آینه ای یکدیگرند.مدولاسیون دامنه در دو باند کناری نتیجه می شود و حاملی وجود دارد که مدولاسیون دامنه باند کناری نامیده می شود(DSB-AM).مدولاسیون دامنه در استفاده توان نا کارآمد است.حداقل دو سوم توان در سیگنال حامل متمرکز شده است که اطلاعات مفید را دارا نیست(فراتر از واقعیت این سیگنال موجود است).برای افزایش راندمان عبوری،حامل ممکن است متوقف شود.این یک عبور حامل کاهش یافته را تولید می کند یا DSB سیگنال حامل متوقف شده دوبرابر باند کناری.یک سیگنال AM متوقف شده بازده توان سه برابر نسبت به AM دارد.حامل تنها به صورت جزئی متوقف شده باشد یک سیگنال حامل کاهش یافته دو برابر باند کناری نتیجه می شود.برای یک نوسانگر محلی،به طور نوعی حامل متوقف شده را به حالت اول باز می گرداند.به طوریکه سیگنال با یک آشکارساز دمدوله می شود. یک شکل ساده ی AM واغلب برای ارتباطات دیجیتال بکار برده می شود و کلید روشن-خاموش است.یک نوعی از کلید زنی ،شیفت دامنه ر اطلاعات دوتایی با حضور یا عدم حضور حامل ارائه شده است.این برای مدولاتورهای رادیویی یا عبور کدهای بیشتر استفاده می شود و عملکرد موج پیوسته نامیده می شود.







مدولاسیون فرکانس

اف‌ام نوعی از پخش رادیویی است.این حروف مخفف لغات (به انگلیسی: Frequency Modulation) به معنای مدولاسیون (محفظه‌بندی) بسامد هستند. اینها سیگنال‌هایی هستند که توسط ایستگاه‌هایی رادیویی ایجاد می‌شوند و نواحی مختلف پخش می‌شوند.

FM به مدولاسیون بسامد اشاره می‌کند که در امواج هوایی (رادیویی)VHF در هرجای دیگر جهان (به غیر از ژاپن در حوزه فرکانس‌های بین ۸۸ تا ۱۰۸ مگاهرتز استفاده می‌شود. ژاپن از باند ۷۶ تا ۹۰ مگاهرتز استفاده می‌کند. ایستگاههاD FM بیشتر در مناطق و کشورهای توسعه یافته از نظر اقتصادی مانند اروپا و ایالات متحده آمریکا مخصوصا بخاطر کیفیت صدای بهتر وپخش استریو در این فرمت بیشتر معمول ومورد استفاده هستند

رادیوی FM توسط ادوین اچ آرمسترانگ در سال ۱۹۳۰ به منظور جلوگیری از مشکل تداخل ثابت در رادیوی AM اختراع شد که در مقابل تداخل مصونیت داشت. درهمین زمان، کیفیت بهتر امکان قرار گرفتن فضای ایستگاههارا در فواصل بیشتری فراهم کرد. بجای ۱۰ کیلوهرتز فضا، فضای آنها ۲۰۰ کیلوهرتز، شد و تفاوت بین پایین‌ترین فرکانس کنونی FM در ایالات متحده، ۸۸٫۱ و پایین‌ترین مقدار بعدی ۸۸٫۳ مگاهرتز مگاهرتز شد. این مورد قبلا در تجهیزات صوتی در سال ۱۹۴۰ وجود نداشت، اما این فضا گذاری بین کانالی بیشتر که برای کاهش مشکل سیستمهای موجود AM استفاده شد..

در حقیقت ۲۰۰ کیلوهرتز به هم آئی یک سیگنال صوتی و نیاز نداشت، ۲۰ کیلوهرتز تا ۳۰ کیلوهرتز برای یک باند کم عرض و باریک FM کافی بود که فضای لازم برای کنار گذاشتن سیگنال ۷۵+/- کیلوهرتزی از فرکانس اختصاص داده شده بعلاوه باند محافظ ۵۰ کیلوهرتز برای حذف تداخل کانالهای نزدیک و مجاور هم را فراهم می‌کرد. پهنای باند عریض تر امکان پخش سیگنال صوتی با پهنای باند ۱۵ کیلوهرتز بعلاوه ۳۸ کیلوهرتز «حامل فرعی» فراهم می‌کرد، ودراین شرایط یک سیگنال ذخیره‌ای و کمکی از سیگنال اصلی منشعب می‌شود. ظرفیت اضافی استفاده نشده برای پخشهایی که عملکردهای مورد استفاده مانند موسیقی زمینه، برای موارد عمومی و همگانی، سیگنالهای GPS یا اطلاعات و دیتای بازار بورس و تجاری را ارسال می‌دارند، استفاده می‌شود.

مشکلات رادیوی AM در مورد تداخل هنگام شب به روشهای مختلفی معرفی و شناخته شده‌است. در زمانی که سیستم FM راه اندازی شد، فقط فرکانسهایی موجود که از حوزه طیف فرکانسهای رادیوی AM بیشتر بودند، استفاده می‌شدند. استفاده از این فرکانسها حتی با میزان قدرت برق بیشتر، فرکانسهای FM پایین تری تولید می‌کرد، که این عمل باعث می‌شد که بازار آن از بازار رادیوی AM محلی تر ومحدودتر باشد. حوزه دریافت سیگنالها در موقع شب مانند روزها بود و چون مشکلات تداخل بین ایستگاهها از بین نرفت، استفاده از آن خیلی کمتر شد.

اولین سرویس رادیوی FM در ایالات متحده، شبکه یانکی‌ها بود که در نیو انگلند واقع شده بود، لینکهای را ببینید. صنعت پخش در اوایل سال ۱۹۴۰ شروع شد ولی برخورد رضایت بخشی با صنعت پخش AM نداشت. برای استفاده از آن خرید گیرنده مخصوص آن لازم بود. فرکانسهایی که آن زمان استفاده می‌شدند: ۴۲ تا ۵۰ مگاهرتز حالا استفاده نمی‌شوند. عوض شدن به فرکانسهای فعلی، ۸۸ تا ۱۰۸ مگاهرتز، در اواخر جنگ جهانی دوم شروع شد و مانند ادامه ضعف‌ها و ایراداتی برمالکان و صاحبان رادیوی AM به عنوان نقطه ضعف‌ها بود که تا حالا ادامه داشته و مشکل بالقوه وجدی به حساب می‌آمد.

رادیوی FM در باند جدید بایستی از مرحله اول شروع به کار می‌کرد. به عنوان یک ریسک و مسئله حساس تجاری تا سال ۱۹۶۰ کمتر به عنوان مدیای صوتی قوی و نیرومند مورد استفاده قرار گرفت. بیشتر ایستگاههای موفق و معروف AM، یا صاحبان آنها برای پخش همان برنامه برروی ایستگاه FM مانند ایستگاه AM (پخش آزمایشی)اخذ مجوزهای FM ضروری شد. FCC این عمل را در سال ۱۹۷۰ محدود کرد. تا سال ۱۹۸۰، که تقریبا همه رادیوها شامل تیونرهای AMوFM (بدون هیچ الزام دولتی) بودند.، رادیوی FM یک مدیای دائمی و ضروری مخصوصا در شهرها شد. چون حوزه پوشش آن بزرگتر و بیشتر بود و رادیوی AM در محیط‌های روستایی و حومه شهرها به عنوان سیستم عمومی و همگانی باقی ماند.








فهرست خطاهای مودم

خطاهای مودم:

۶۰۰ . اگر سیستم در حال شماره گیری باشد و دوباره شماره گیری نمایید این خطا نمایش داده می‌شود .

۶۰۱ . راه‌انداز Port بی اعتبار می‌باشد .

۶۰۲ . Port هم اکنون باز می‌باشد برای بسته شدن آن باید کامپیوتر را مجدداً راه اندازی نمود.

۶۰۳ . بافر شماره گیری بیش از حد کوچک است .

۶۰۴ . اطلاعات نادرستی مشخص شده‌است .

۶۰۵ . نمی‌تواند اطلاعات Port را تعیین کند .

۶۰۶ . Port شناسایی نمی‌شود .

۶۰۷ . ثبت وقایع مربوط به مودم بی اعتبار می‌باشد .

۶۰۸ . راه انداز مودم نصب نشده‌است .

۶۰۹ . نوع راه انداز مودم شناسایی نشده‌است .

۶۱۰ . بافر ندارد .

۶۱۱ . اطلاعات مسیر یابی غیر قابل دسترس می‌باشد .

۶۱۲ . مسیر درست را نمی‌تواند پیدا نماید .

۶۱۳ . فشرده سازی بی اعتباری انتخاب شده‌است .

۶۱۴ . سرریزی بافر .

۶۱۵ . Port پیدا نشده‌است .

۶۱۶ . یک درخواست ناهمزمان در جریان می‌باشد .

۶۱۷ .Port یا دستگاه هم اکنون قطع می‌باشد .

۶۱۸ . Port باز نمی‌شود. ( وقتی رخ می‌دهد که یک برنامه از Port استفاده کند ).

۶۱۹ . Port قطع می‌باشد (وقتی رخ می‌دهد که یک برنامه از Port استفاده کند).

۶۲۰ . هیچ نقطه پایانی وجود ندارد .

۶۲۱ . نمی‌تواند فایل دفتر راهنمای تلفن را باز نماید .

۶۲۲ . فایل دفتر تلفن را نمی‌تواند بارگذاری نماید .

۶۲۳ . نمی‌تواند ورودی دفتر راهنمای تلفن را بیابد .

۶۲۴ . نمی‌توان روی فایل دفتر راهنمای تلفن نوشت .

۶۲۵ . اطلاعات بی اساسی در دفتر راهنمای تلفن مشاهده می‌شود .

۶۲۶ . رشته را نمی‌تواند بارگذاری کند .

۶۲۷ . کلید را نمی‌تواند بیابد .

۶۲۸ . Port قطع شد .

۶۲۹ . Port بوسیله دستگاه راه دور قطع می‌شود. (درست نبودن راه انداز مودم با برنامه ارتباطی).

۶۳۰ . Port به دلیل از کارافتادگی سخت‌افزار قطع می‌شود .

۶۳۱ . Port توسط کاربر قطع شد .

۶۳۲ . اندازه ساختار داده اشتباه می‌باشد .

۶۳۳ . Port هم اکنون مورد استفاده می‌باشد و برای Remote Access Dial-up پیکر بندی نشده‌است (راه انداز درستی بر روی مودم شناخته نشده‌است) .

۶۳۴ . نمی‌تواند کامپیوتر شما را روی شبکه راه دور ثبت نماید .

۶۳۵ . خطا مشخص نشده‌است .

۶۳۶ . دستگاه اشتباهی به Port بسته شده‌است .

۶۳۷ . رشته ( string ) نمی‌تواند تغییر یابد .

۶۳۸ . زمان درخواست به پایان رسیده‌است .

۶۳۹ . شبکه ناهمزمان قابل دسترس نیست .

۶۴۰ . خطای NetBIOS رخ داده‌است .

۶۴۱ . سرور نمی‌تواند منابع NetBIOS مورد نیاز برای پشتیبانی سرویس گیرنده را بدهد .

۶۴۲ . یکی از اسامی NetBIOS شما هم اکنون روی شبکه راه دور ثبت می‌گردد ، ( دو کامپیوتر می‌خواهند با یک اسم وارد شوند ) .

۶۴۳ .Dial-up adaptor در قسمت network ویندوز وجود ندارد .

۶۴۴ . شما popus پیغام شبکه را دریافت نخواهید کرد .

۶۴۵ . Authentication داخلی اشکال پیدا کرده‌است.

۶۴۶ . حساب در این موقع روز امکان log on وجود ندارد .

۶۴۷ . حساب قطع می‌باشد .

۶۴۸ . اعتبار password تمام شده‌است .

۶۴۹ . حساب اجازه Remote Access را ( دستیابی راه دور ) را ندارد . ( به نام و گذرواژه اجازه dial-up داده نشده‌است ) .

۶۵۰ . سرور Remote Access ( دستیابی راه دور ) پاسخ نمی‌دهد .

۶۵۱ . مودم شما ( یا سایر دستگاههای اتصال دهنده ) خطایی را گزارش کرده‌است . ( خطا از طرف مودم بوده‌است ) .

۶۵۲ . پاسخ نا مشخصی از دستگاه دریافت می‌گردد .

۶۵۳ . Macro (دستورالعمل کلان). ماکرو خواسته شده توسط راه انداز در لیست فایل .INF موجود نمی‌باشد .

۶۵۴ . یک فرمان یا یک پاسخ در قسمت .INF دستگاه به یک ماکرو نامشخص اشاره می‌نماید .

۶۵۵ . دستور العمل (پیغام) در قسمت فایل .INF دستگاه مشاهده نمی‌شود .

۶۵۶ . دستورالعمل (ماکرو) (default off) در فایل .INF دستگاه شامل یک دستور العمل نامشخص می‌باشد .

۶۵۷ . فایل .INF دستگاه نمی‌تواند باز شود .

۶۵۸ . اسم دستگاه در فایل .INF دستگاه یا در فایل .INI رسانه بیش از حد طولانی می‌باشد .

۶۵۹ . فایل .INI رسانه به نام ناشناخته یک دستگاه اشاره می‌نماید .

۶۶۰ . فایل .INI رسانه برای این فرمان پاسخی را ندارد .

۶۶۱ . فایل .INF دستگاه فرمان را از دست داده‌است .

۶۶۲ . تلاش برای قرار دادن یک ماکرو لیست نشده در قسمت فایل .INF صورت نگرفته‌است.

۶۶۳ . فایل .INI رسانه به نوع ناشناخته یک دستگاه اشاره می‌نماید .

۶۶۴ . نمی‌تواند به حافظه اختصاص دهد .

۶۶۵ . Port برای Remote Access (دستیابی راه دور) پیکر بندی نشده‌است.

۶۶۶ . مودم شما (یاسایر دستگاههای اتصال دهنده) در حال حاضر کار نمی‌کنند .

۶۶۷ . فایل .INI رسانه را نمی‌تواند بخواند .

۶۶۸ . اتصال از بین رفته‌است .

۶۶۹ . پارامتر به کار برده شده در فایل .INI رسانه بی اعتبار می‌باشد .

۶۷۰ . نمی‌تواند نام بخش را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۱ . نمی‌تواند نوع دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۲ . نمی‌تواند نام دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۳ . نمی‌تواند کاربر را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۴ . نمی‌تواند بیشترین حد اتصال BPS را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۵ . نمی‌تواند بیشترین حد BPS حامل را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۶ . خط اشغال می‌باشد .

۶۷۷ . شخص به جای مودم پاسخ می‌دهد .

۶۷۸ . پاسخی وجود ندارد .

۶۷۹ . نمی‌تواند عامل را پیدا نماید .

۶۸۰ . خط تلفن وصل نیست .

۶۸۱ . یک خطای کلی توسط دستگاه گزارش می‌شود .

۶۸۲ . Writing section name دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۳ . Writing device type با مشکل روبرو شده‌است .

۶۸۴writing device name .۶۸۴ با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۸۵ . Writing maxconnectbps مشکل دارد .

۶۸۶ . Writing maxcarrierBPS دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۷ . Writing usage با مشکل مواجه‌است .

۶۸۸ . Writing default off دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۹ . Reading default off با مشکل مواجه‌است .

۶۹۰ . فایل INI خالی ست .

۶۹۱ . دسترسی صورت نمی‌پذیرد زیرا نام و گذرواژه روی دامین بی اعتبار می‌باشد

۶۹۲ . سخت‌افزار در درگاه یا دستگاه متصل شده از کار افتاده‌است .

۶۹۳ . Binary macro با مشکل مواجه می‌باشد .

۶۹۴ . خطای DCB یافت نشد .

۶۹۵ . ماشین‌های گفتگو آماده نیستند .

۶۹۶ . راه اندازی ماشین‌های گفتگو با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۹۷ . Partial response looping با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۹۸ . پاسخ نام کلیدی در فایل INF . دستگاه، در فرمت مورد نظر نمی‌باشد .

۶۹۹ . پاسخ دستگاه باعث سر ریزی بافر شده‌است .

۷۰۰ . فرمان متصل به فایل INF . دستگاه بیش از حد طولانی می‌باشد .

۷۰۱ . دستگاه به یک میزان BPS پشتیبانی نشده توسط گرداننده com تغییر می‌یابد .

۷۰۲ . پاسخ دستگاه دریافت می‌گردد زمانی که هیچکس انتظار ندارد .

۷۰۳ . در فعالیت کنونی مشکلی ایجاد شده‌است .

۷۰۴ . شماره اشتباه callback .

۷۰۵ . مشکل invalid auth state .

۷۰۶ . Invalid auth state دچار مشکل می‌باشد .

۷۰۷ . علامت خطایاب . x. ۲۵

۷۰۸ . اعتبار حساب تمام شده‌است .

۷۰۹ . تغییر پسورد روی دامین با مشکل روبرو می‌باشد .

۷۱۰ . در زمان ارتباط با مودم شما خطاهای سری یش از حد اشباع شده مشاهده می‌گردد.

۷۱۱ . Rasman initialization صورت نمی‌گیرد گزارش عملکرد را چک کنید

۷۱۲ . درگاه Biplex در حال اجرا می‌باشد . چند ثانیه منتظر شوید و مجدداً شماره بگیرید .

۷۱۳ . مسیرهای ISDN فعال در خط اصلی قطع می‌باشد .

۷۱۴ . کانال‌های ISDN کافی برای ایجاد تماس تلفنی در دسترس نمی‌باشند .

۷۱۵ . به دلیل کیفیت ضعیف خط تلفن خطاهای فراوانی رخ می‌دهد .

۷۱۶ . پیکر بندی remote access IP غیر قابل استفاده می‌باشد .

۷۱۷ . آدرسهای IP در static pool remote access IP وجود ندارد .

۷۱۸ . مهلت بر قراری تماس PPP پایان پذیرفته‌است .

۷۱۹ . PPP توسط دستگاه راه دور پایان می‌یابد .

۷۲۰ . پروتکل‌های کنترلppp پیکر بندی نشده‌اند .

۷۲۱ . همتای PPP پاسخ نمی‌دهد .

۷۲۲ . بسته PPPبی اعتبار می‌باشد .

۷۲۳ . شماره تلفن از جمله پیشوند و پسوند بیش از حد طولاً نی می‌باشد .

۷۲۴ . پروتکل IPXنمی‌تواند بر روی درگاه dial –out نماید زیرا کامپیوتر یک مسیر گردان IPX می‌باشد .

۷۲۵ . IPX نمی‌تواند روی port (درگاه) dial – in شود زیرا مسیر گردان IPX نصب نشده‌است .

۷۲۶ . پروتکل IPX نمی‌تواند برای dial – out، روی بیش از یک درگاه در یک زمان استفاده شود .

۷۲۷ . نمی‌توان به فایل TCPCFG . DLL دست یافت .

۷۲۸ . نمی‌تواند آداپتور IP متصل به remote access را پیدا کند .

۷۲۹ . SLIP استفاده نمی‌شود مگر اینکه پروتکل IP نصب شود .

۷۳۰ . ثبت کامپیوتر کامل نمی‌باشد .

۷۳۱ . پروتکل پیکر بندی نمی‌شود .

۷۳۲ . توافق بین PPP صورت نگرفته‌است .

۷۳۳ . پروتکل کنترل PPP برای پروتکل این شبکه، در سرور موجود نمی‌باشد .

۷۳۴ . پروتکل کنترل لینک PPP خاتمه یافته‌است .

۷۳۵ . آدرس مورد نیاز توسط سرور رد می‌شود .

۷۳۶ . کامپیوتر راه دور پروتکل کنترل را متوقف می‌نماید .

۷۳۷ . نقطه برگشت ( LOOPBACK DETECTED ) شناسایی شد .

۷۳۸ . سرور آدرس را مشخص نمی‌کند .

۷۳۹ . سرور راه دور نمی‌تواند از پسورد ENCRYPTED ویندوز NT استفاده نماید.

۷۴۰ . دستگاه‌های TAPI که برای remote access پیکر بندی می‌گردند به طور صحیح نصب و آماده نشده‌اند .

۷۴۱ . کامپیوتر محلی از encryption پشتیبانی نمی‌نماید .

۷۴۲ . سرور راه دور از encryption پشتیبانی نمی‌نماید .

۷۴۳ . سرور راه دور به encryption نیاز دارد .

۷۴۴ . نمی‌تواند شماره شبکه IPX را استفاده نماید که توسط سرور راه دور در نظر گرفته شده‌است گزارش وقایع را باز بینی نمایید .

۷۴۵ . یک فایل مهم و ضروری آسیب دیده‌است . Dial – up networking را مجدداً نصب نمایید .

۷۵۱ . شماره callback شامل یک کاراکتر بی اعتبار می‌باشد . کاراکترهای زیر فقط مجاز دانسته می‌شوند : Space, T, P, W, (,), - , @. ۰تا۹ .

۷۵۲ . در زمان پر دازش script یک خطای نحوی صورت می‌گیرد .

۷۵۳ . اتصال نمی‌تواند قطع شود زیرا توسط مسیر گردان چند پروتکلی ایجاد شده‌است .

۷۵۴ . سیستم قادر به یافتن bundle چند انصالی نمی‌باشد .

۷۵۵ . سیستم قادر به اجرای شماره گیری خودکار نمی‌باشد زیرا این ورودی یک شماره گیر عادی را دارد .

۷۵۶ . این اتصال هم اکنون در شماره گیری می‌باشد .

۷۵۷ . خدمات دستیابی راه دور خود به خود آغاز نمی‌شوند اطلا عات بیشتری در گزارش وقایع در اختیار شما قرار می‌گیرد .

۷۵۸ . اشتراک اتصال اینترنت هم اکنون روی این اتصال میسر می‌گردد .

۷۶۰ . در زمان فراهم آوری امکانات مسیر یابی، این خطا رخ می‌دهد .

۷۶۱ . در زمان فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت برای این اتصال این خطا ایجاد می‌گردد.

۷۶۳ . اشتراک اتصال اینترنت فعال نمی‌باشد . دو اتصال LAN و یا بیشتر به علاوه اتصالی که با این LANها مشترک شده‌است وجود دارد .

۷۶۴ . دستگاه کارت خوان smartcard نصب نیست .

۷۶۵ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌باشد . اتصال LAN با آدرس IP در حال حاضر پیکر بندی می‌شود که برای آدرس گذاری اتوماتیک IP مورد نیاز می‌باشد .

۷۶۶ . سیستم نمی‌تواند هیچ گواهی ای را بیابد .

۷۶۷ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌گردد اتصال LAN بر روی شبکه شخصی انتخاب می‌گردد که بیش از یک آدرس IP را پیکر بندی کرده‌است . اتصال LANرا با یک آدرسIP مجزا، مجدداً پیکر بندی نمایید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت صورت گیرد .

۷۶۸ . به دلیل رمز دار نکردن داده‌ها اتصال صورت نمی‌پذیرد .

۷۶۹ . مقصد مشخصی قابل دست یابی نمی‌باشد .

۷۷۰ . دستگاه راه دور تلا ش برای ایجاد اتصال را نمی‌پذیرد .

۷۷۱ . اقدامات اتصال صورت نمی‌گیرد زیرا شبکه اشغال می‌باشد .

۷۷۲ . سخت‌افزار شبکه کامپیوتر راه دور با نوع تلفن مورد نیاز سازگاری ندارد .

۷۷۳ . امکان ایجاد اتصال موثر نمی‌باشد زیرا شماره مقصد تغییر کرده‌است .

۷۷۴ . به دلیل از کار افتارگی موقت، اتصال صورت نمی‌گیرد .

۷۷۵ . مکالمه تلفنی توسط کامپیوتر راه دور متوقف شد .

۷۷۶ .مکالمه تلفنی نمی‌تواند وصل گردد زیرا مقصد خواسته‌است که ویژگی را حفظ نماید .

۷۷۷ . اتصال صورت نمی‌گیرد زیرا مودم ( یا سایر وسایل ارتباط دهنده ) روی کامپیوتر راه دور دچار مشکل می‌باشند .

۷۷۸ . تایید هویت سرور غیر ممکن می‌باشد .

۷۷۹ . برای بر قراری dial – out این اتصال باید از smartcard استفاده نمایید .

۷۸۰ . عمل انجام شده برای این اتصال بی اعتبار می‌باشد .

۷۸۱ . تلاش برای رمز گذاری (encryption) صورت نمی‌گیرد زیرا گواهی معتبری یافت نمی‌گردد .

۷۸۲ . ترجمه آدرس شبکه (NAT) در حال حاضر به عنوان یک پروتکل مسیر یابی نصب می‌گردد و باید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت فراهم گردد حذف شود .

۷۸۳ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌باشد . اتصال LAN که به عنوان شبکه شخصی انتخاب می‌گردد یا فراهم نمی‌شود و یا از شبکه قطع می‌باشد . لطفاً قبل از فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت از اتصال آداپتور LAN مطمئن شوید .

۷۸۴ . در حالی که این اتصال را در زمان log on استفاده می‌کنید شما نمی‌توانید شماره بگیرید زیرا این اتصال برای استفاده از نام کاربری پیکر بندی شده‌است که متفاوت از نام کاربر روی smartcard می‌باشد . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on استفاده نمایید باید برای استفاده از (username) روی کارت smart آنرا پیکربندی کنید .

۷۸۵ . در صورت استفاده از این اتصال در زمان log on شما نمی‌توانید شماره گیری نمایید زیرا برای استفاده از یک smartcard پیکر بندی نشده‌است . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on به کار ببرید باید امکانات این اتصال را تصحیح و آماده نمایید به طوری که smartcard استفاده نماید .

۷۸۶ . مبادرت به اتصال L۲TP صورت نمی‌پذیرد زیرا هیچ گواهینامه معتبری برای تصدیق (authentication) امنیت روی کامپیوتر شما وجود ندارد .

۷۸۷ . اتصال L۲TP غیر ممکن است زیرا لایه امنیتی نمی‌تواند کامپیوتر راه دور را authentication نماید .

۷۸۸ . تلاش برای ایجاد اتصال L۲TP بی نتیجه می‌باشد زیرا لایه امنیتی نمی‌تواند پارامترهای سازگار با کامپیوتر راه دور را فراهم نماید .

۷۸۹ . تلاش برای اتصال L۲TP فراهم نمی‌گردد زیرا لایه امنیتی با یک خطای پردازشی در طول سازگاری با کامپیوتر راه دور مواجه‌است .

۷۹۰ . تلاش برای اتصال L۲TP صورت نمی‌گیرد زیرا تایید گواهینامه بر روی کامپیوتر راه دور میسر نمی‌باشد .

۷۹۱ . اتصال L۲TP میسر نمی‌باشد زیرا خط مشی امنیتی (security policy) برای اتصال یافت نمی‌شود .

۷۹۲ . اتصال L۲TP صورت نمی‌گیرد زیرا زمان توافق امنیتی به پایان رسیده‌است .

۷۹۳ . اتصال L۲TP میسر نمی‌گردد زیرا این خطا رخ می‌دهد در حالی که در مورد امنیت به توافق می‌رسند .

۷۹۴ . ویژگی RADIUS ا ین کاربر PPP نمی‌باشد .

۷۹۵ . ویژگی RADIUS نوع تونلی برای این کاربر، نادرست می‌باشد .

۷۹۶ . ویژگی RADIUS نوع خدمات برای این کار نه قالب بندی می‌شود و نه callback قالب بندی می‌شود .

۷۹۷ . مودم پیدا نشد .

۷۹۸ . گواهینامه‌ای شناسایی نمی‌شود که بتواند پروتکل قابل ارائه استفاده شود .

۷۹۹ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌گردد زیرا دو IP شبیه به هم در شبکه وجود دارد . ICها به میزبانی نیازمند می‌باشند که برای استفاده از ۱۹۲ ، ۱۶۸ ، ۰ ، ۱ پیکر بندی شده‌است . مطمئن شوید که هیچ سرویس گیرنده دیگری برای استفاده از ۱۹۲ ، ۱۶۸ ، ۰ ، ۱ پیکر بندی نشده‌است .

۸۰۰ . قادر به ایجاد اتصال VPN نمی‌باشد . سرویس دهنده VPN در دسترس نمی‌باشد و یا ممکن است پارامترهای امنیتی برای اتصال به درستی پیکربندی نشده باشند .









شبکه رایانه‌ای
یک شبکه رایانه‌ای (به انگلیسی: Computer Network)، که اغلب به طور خلاصه به آن شبکه گفته می‌شود، گروهی از رایانه‌ها و دستگاه‌هایی می‌باشد که توسط کانال‌های ارتباطی به هم متصل شده‌اند. شبکه رایانه‌ای باعث تسهیل ارتباطات میان کاربران شده و اجازه می‌دهد کاربران منابع خود را به اشتراک بگذارند.






معرفی

یک شبکه رایانه‌ای اجازه به اشتراک گذاری منابع و اطلاعات را میان دستگاه‌های متصل شده به هم، می‌دهد. در دهه ۶۰ میلادی، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA)، بودجه‌ای را به منظور طراحی شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPANET) برای وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اختصاص داد. این اولین شبکه رایانه‌ای در جهان بود. توسعه شبکه از سال ۱۹۶۹ و براساس طرح‌های توسعه یافته دهه ۶۰ آغاز شد.
5:08 pm
فیلم

فیلم عکاسی که عمده تاریخ عکاسی مربوط به پیدایش و تکامل آن می‌باشد، یک سطح حساس عکاسی است که از شیشه‌های کلودیونِ تر شروع و تا ورق شفاف پلاستیکی که از جنس پلی‌استر یا نیترو سلولوز یا سلولوز استات است ادامه پیدا کرده‌است. این ورق با یکی از هالیدهای نقره که اکثراً برومور نقره و یک ماده ژلاتینی که برای چسباندن نمک مورد نظر بر سطح ورقه پلاستیکی ساخته شده، بوجود می‌آید.

فیلم عکاسی دارای انواع گوناگونی است. از فیلم‌های عادی نور روز تا ریورسال‌های نور شب






دوربین دیجیتال

دوربین دیجیتال یک دستگاه الکترونیکی است که برای گرفتن عکس و ذخیرهٔ آن، به‌جای فیلم عکاسی از حسگرهای حساس به نور معمولا از دستگاه جفت‌کنندهٔ بار (CCD) یا نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل (CMOS) استفاده می‌کند و تصویر گرفته شده توسط سنسور، طی چند مرحله برای استفاده به حافظهٔ دوربین فرستاده می‌شود.




دوربین‌های دیجیتال همانند دوربین‌های آنالوگ دارای یک منظره‌یاب، لنز برای کانونی کردن تصویر بر روی یک وسیله حساس به نور، وسیله‌ای برای نگهداری و انتقال چند تصویر گرفته شده در دوربین و یک جعبه در بر گیرنده تمام این تجهیزات می‌باشد.

در دوربین دیجیتال فرآیند ثبت تصویر با استفاده از حسگر تصویر در حافظه انجام می‌گیرد و اجازه می‌دهد که تصاویر در شکل دیجیتال ذخیره شوند و به سرعت و بدون نیاز به عملیات خاصی (نظیر عملیات شیمیایی بر روی فیلم) در دسترس باشند.



لنز

لنز استوانه‌ای حاوی مجموعه‌ای از عدسی است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می‌کند و باعث می‌شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر منعکس شود. کیفیت عکس، بیش‌تر به لنز بستگی دارد تا دوربین. لنز دوربین‌های کامپکت قابل تعویض نیستند، اما لنز دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی (SLR) قابل تعویض‌اند.

قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است. فاصله کانونی برحسب میلیمتر است و معرف زاویه دید لنز است. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح لنز، وایدتر است و هرچقدر فاصله کانونی بیش‌تر باشد زاویه دید کوتاه‌تر خواهد بود.
مبدل‌هادر دوربین‌های غیر SLR، نمی‌توان لنز را عوض کرد و در نتیجه، بزرگنمایی لنز محدود به بزرگنمایی اولیهٔ دوربین عکاسی خواهد بود. در دوربین‌های SLR امکان تعویض لنز وجود دارد ولی هزینهٔ آن زیاد است. روش دیگر این است که برای تغییر محدودهٔ بزرگنمایی و فاصله کانونی از مبدل استفاده کرد؛ مبدل‌ها انواع مختلف و کارکردهای گوناگونی دارند. که مهم‌ترین آن‌ها، مبدل‌های تله، حلقه گسترش فاصله کانونی و عدسی‌های درشت‌نما می‌باشند.



فلاش

فلاش وسیله‌ای است که جهت نورپردازی صحنه‌های تاریک و کم نور و نقاطی که از شرایط نوری نامطلوبی برخوردارند، از آن استفاده می‌شود.

فلاش یک منبع نور کوچک قابل حمل است که می‌تواند نوری قوی برای یک چندم ثانیه از خود بیرون دهد. فلاش‌ها معمولاً از طریق باتری یک بار مصرف یا قابل شارژ تغذیه می‌شوند ولی بعضی از آنها را می‌توان از طریق یک آداپتور به برق شهر نیز وصل نمود.

فلاش‌ها در حالت کلی، دو نوع کاربر دارند؛ یک کاربرد آن افزایش نور محیط در زمانی که نور اصلی برای عکاسی کافی نیست یا شرایط عکاسی را سخت می‌کند، است و کاربرد دیگر آن، اصلاح نور محیط در زمانی که نور اصلی کافی است، ولی ترکیب خوبی به وجود نمی‌آورد است.



فیلتر

فیلترها در عکاسی، صفحاتی از جنس شیشه، پلاستیک و یا ژلاتین با قاب فلزی و یا بدون قاب و بصورت ورقی هستند، که در جلوی دهانهٔ لنز یا منبع نور قرار داده می‌شوند.انتهای لنز دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی، رزوه است و می‌شود فیلتر را به آن پیچ نمود.

فیلترها انواع مختلفی دارند و هرکدام در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن‌ها می‌توان به فیلتر فرابنفش (جهت جذب پرتو فرابنفش خورشید و محافظ فیزیکی لنز )، فیلتر پولارایزر (جهت تغییر در نور و تاثیر بر کنتراست رنگ‌ها) فیلتر مادون قرمز (جهت عکاسی مادون قرمز)، فیلتر کاهنده نور (جهت کاهش شدت نور) و فیلتر اسکای‌لایت (جهت جلوگیری از نفوذ پرتو فرابنفش) اشاره کرد.


پایه‌ها
سه‌پایهسه پایهٔ عکاسی، وسیله‌ای است که می‌توان دوربین را روی آن نصب کرد و به کمک آن عکس گرفت. یک استفادهٔ سه پایه، جلوگیری از لرزش دوربین در نوردهی‌های زیاد است. همچنین به‌وسیلهٔ سه‌پایه می‌توان از تار شدن عکس که بر اثر تکان‌خوردن احتمالی دوربین ایجاد می‌شود، جلوگیری کرد.[۹۰]تک پایهتک‌پایه وسیله‌ای است که دوربین عکاسی به آن متصل می‌شود و لرزش را تا حدی از بین می‌برد. از تک پایه‌ها در عکاسی حیات‌وحش، عکاسی ورزشی، عکاسی از موزه‌ها و هنگامی که چرخش سریع دوربین در جهت افقی برای عکاسی مورد نیاز است، مانند ثبت عکس‌های پنینگ، بیشتر استفاده می‌شود.




تاریخ عکاسی
عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است. سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است؛ موزی فیلسوف چینی، ارسطو و اقلیدس ریاضی‌دانان یونانی در سدهٔ ۵ و ۴ پیش از میلاد نحوهٔ کارکرد دوربین سوراخ سوزنی را شرح داده‌بودند.در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیا می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن می‌شود. ارسطو و اقلیدس با استفاده از تئوری سوراخ‌سوزنی تلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند؛ آن‌ها در پشت دوربین‌های سوراخ سوزنی صفحه‌ای نیمه‌مات قرار می‌دادند تا تصویر بازتاب‌شده روی آن با چشم دیده شود. در قرن ششم میلادی، آنتمیوس ریاضی‌دان بیزانسی در آزمایش‌های خود از دوربین تاریکخانه‌ای استفاده کرد.



ریشه کلمه فتوگرافی
کلمه‌ی فتوگرافی از واژه های یونانی نور و نگارش مشتق شده است. که از ترکیب آن دو، نگارش با نور استخراج میشود.



سوراخ سوزنی

ابن هیثم تئوری دوربین سوراخ سوزنی را گسترش داد و در مشاهدات خورشید گرفتگی خود از وسیله‌ای به نام «جعبه تاریک» استفاده کرده بود.بسیاری او را علاوه بر پایه‌گذار عکاسی، نخستین دانشمندی می‌دانند که فیزیک را به‌طور کامل به دانشی تجربی تبدیل کرد.او که مخترع ذره‌بین است، برای نخستین‌بار از دوربین سوراخ سوزنی و دوربین تاریکخانه‌ای در آزمایش‌هایش جهت بررسی خواص نور استفاده کرد. آلبرتوس ماگنوس در قرن سیزدهم میلادی نیترات نقره و ژرژ فابریسیوس نقره کلرید را کشف کرد.و دانیل باربارو در سال ۱۵۶۸ میلادی نحوهٔ عملکرد دیافراگم و کارکرد عدسی در دوربین تاریکخانه‌ای را شرح داد.ویلهلم هومبرگ در سال ۱۶۹۴ میلادی توضیح داد که نور چگونه برخی از مواد شیمیایی را تاریک می‌کند و در سال ۱۸۰۲ میلادی توماس وجوود انگلیسی توانست بر روی سطح‌های حساس شده با نیترات نقره تصویر شفافی به دست آورد.



اتاق تاریک

اتاق تاریک منجر به تکامل عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی شد. اتاق تاریک عبارت از اتاقی بدون پنجره‌است که به جز روزنه‌ای که بر یکی از دیوارهای اتاق تعبیه شده، هیچ نوری به آن وارد نمی‌شود. تصاویر یا چشم‌اندازهای روبه‌روی روزنه به صورت وارونه بر دیوار روبرویش بازتاب می‌یابد که قابل دیدن است. بعضی از نگارگران از تصاویر بازتاب یافته به عنوان الگوی نقاشی استفاده می‌کردند. بعدها همین اتاق تاریک در ابعاد کوچک‌تر تبدیل شد به دوربین عکاسی، یعنی در برابر روزنه‌ای که وجود داشت ماده حساس به نور قرار می‌دادند تا تصاویر بازتابش یافته، ثبت و ضبط شوند.

اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه فور نیپس تولید شد اما در هنگام رونوشت‌برداری از بین رفت.اما نیپس در سال ۱۸۲۶ دوباره توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. ولی زمان نوردهی این عکس هشت ساعت بود که زمان بسیار درازی است، و مشکل دیگر هم این بود که تصویر نگاتیو بود یعنی هرچه سفید بود را سیاه هرچه سیاه بود را سفید نشان می‌داد. به همین دلیل او به دنبال یافتن فرآیند بهتری بود و با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز در سال ۱۸۱۶ میلادی انجام دادند؛ در آن سال شولتز مشاهده کرد که مخلوطی از نیترات نقره و آهك در مقابل نور، تیره می‌شوند.



داگرئوتایپ
نیپس در سال ۱۸۳۳ درگذشت؛ ولی داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند. داگرئوتایپ بدین‌گونه بود که به صفحه‌ای نقره‌ای مدتی بخار ید داده تا نسبت به نور حساس شود، سپس آن را درون یک دوربین جعبه‌ای گذاشته و با برداشتن عدسی حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه نور از شی موردنظر به صفحهٔ نقره ای تابانده می‌شد. برای ظهور تصویر، صفحه را در محلول جیوه با حرارت ۶۵ درجه قرار می‌داد تا با چسبیدن ذرات نقره و جیوه، عکس بوجود آید؛ سپس صفحه را در آب سرد فرو می‌برد تا سطح آن پایدار گردد، در نهایت صفحه را در آب‌نمک (سدیم کلرید) قرار می‌داد و تصویر ظاهر می‌شد. یکی از مشکلات روش داگرئوتایپ این بود که فقط می‌شد یک نسخهٔ پوزیتیو یا مثبت (عکس دائمی) از سوژه ثبت کرد.



کالوتایپ

در سال ۱۸۳۵ میلادی، چند ماه پس از اینکه نتیجهٔ آزمایش‌های داگر اعلام شد، شیمی‌دان انگلیسی، هنری فاکس تالبوت گزارشی از روند عکاسی خود که آن را «طراحی نوری» نامیده بود منتشر کرد؛ تالبوت این روش را در سال ۱۸۳۵ ابداع کرده بود اما آن را مخفی نگه داشت و روش خود را کامل و در سال ۱۸۴۰ با عنوان کالوتایپ معرفی کرد.

در این روش، به‌جای استفاده از صفحات فلزی، از کاغذ حساس‌شده به نیترات نقره با ترکیبی از سدیم کلرید و اسید گالیک استفاده کرد. کاغذ حساس‌شده به مدت دو دقیقه نوردهی می‌شد و پس از آن یک تصویر پنهان بوجود می‌آمد که آن‌را با استفاده از پتاسیم یدید و سدیم سولفات به صورت نگاتیو (منفی) در اندازه‌های کوچکتر ثبت می‌کرد. سپس با استفاده از آن می‌شد نسخه‌های دائمی فراوانی در اندازه‌های مختلف تهیه کرد؛ تا پیش از این عکاسان مجبور بودند صفحهٔ حساس را به اندازهٔ شی موردنظر بسازند و امکان تغییر در اندازه وجود نداشت. تا سال ۱۸۶۰ روش داگرئوتایپ به کلی منسوخ شد و عکاسی مبتنی بر نسخه‌های نگاتیو و پوزیتیو جایگزین آن شد.



عکاسی رنگی اولیه

در سال ۱۸۳۹ شیمیدان و ستاره‌شناس انگلیسی، جان هرشل با استفاده از سدیم تیو سولفات روشی را برای تهیهٔ نسخهٔ نگاتیو روی شیشه ابداع کرد که به‌مرور جایگزین نگاتیوهای کاغذی شد.

تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول فیزیکدان انگلیسی در سال ۱۸۵۵ پیشنهاد شده بود. برپایهٔ نظریهٔ او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایهٔ آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس‌رنگی را در سال ۱۹۶۱ به ثبت برساند.

بالاخره در سال ۱۸۷۴، یک شرکت انگلیسی اولین شیشه‌های خشک عکاسی را به بازار عرضه کرد و عکاسی جنبهٔ عملی به خود گرفت. اما حمل و نقل مقدار زیادی شیشه، از لحاظ سنگینی و شکنندگی، یکی از مشکلات پیش روی بود تا اینکه در سال ۱۸۷۱ ریچارد مادوکس، فیزیکدان و عکاس انگلیسی با ابداع فیلم عکاسی ژلاتینی، زمان عکسبرداری را کوتاه کرد و جابه‌جایی فیلم‌های عکاسی را راحت نمود که نقطهٔ عطفی در تاریخ عکاسی محسوب می‌شود.

جورج ایستمن آمریکایی در سال ۱۸۸۴ فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال ۱۸۸، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد؛ شعار تبلیغاتی کمپانی کداک برای دوربین‌هایش چنین بود که «شما دکمه را فشار دهید، بقیه‌اش را ما انجام می‌دهیم. »

تصاویر دیجیتال در دههٔ ۱۹۶۰ و در جریان پیاده‌کردن انسان در ماه، تکامل پیدا کرد. دستگاه‌های گیرندهٔ امواج آنالوگ، اطلاعاتی که در مورد عکس از فضا ارسال می‌شد را بسیار دشوار دریافت می‌کردند. با دیجیتالیزه سیگنال‌ها و تقویت آن‌ها، پارازیت‌ها حذف می‌شدند و تصاویر واضح بدست می‌آمد.



آزمایش کلودیون

با کشف فردریک آرچر، به نام «کلودیون» گام بزرگی در صنعت عکاسی برداشته شد. آرچر یدور پتاسیم را در کلودیون حل کرده سپس با این مخلوط سطح یک شیشه پاک را می‌پوشانید و بلافاصله شیشه را در محلول نیترات نقره حساس می‌کرد. پس از عکسبرداری در موقعی که شیشه هنوز خیس بود، فورا آن را در محلول پیروگالول و نیترات نقره ظاهر و با محلول هیپوسولفیت سدیم ثابت می‌نمود. نگاتیوهایی که بدین طریق به دست می‌آمد روی کاغذ آلبومین پوش چاپ می‌شد و سپس عکس به وسیله طلا به رنگ قهوه‌ای قشنگی در می‌آمد. «لگری» و «راسل» طریقه‌ای یافتند که مانع زوال حساسیت کلودیون در اثر خشکی می‌شد. با این عمل عکاسی یک قدم دیگر به سوی تکامل برداشت. در سال ۱۸۷۱ «مداکس» و چند دانشمند دیگر امولسیون ژلاتینو برمور را به دست آوردند و در سال ۱۸۷۴ میلادی «چارلز بنت» به وسیله گرم کردن برمور نقره در مجاورت آمونیاک حساسیت صفحات ژلاتینو برمورنقره را بالا برد. در این زمان سرعت عکسبرداری به یک صدم ثانیه و در ۱۸۹۵ به یک هزارم ثانیه رسید. اختراع فلاشهای الکترونی به سرعت عکاسی در شب و جاهای کم نور کمک بسیاری کرد.

یک دستگاه عکاسی، در آغاز پیدایش، وزن و حجم بسیاری داشت به طوری که حمل آن مشکل بود. ولی امروزه دوربین‌های بسیار ظریفی ساخته شده که در جیب جا گرفته و کار با آن نیز بسیار آسان است. حساسیت امولسیون‌ها نیز در طی این مدت در برابر نور زیادتر شد. در اوایل فقط تشعشعات آبی و بنفش صفحه را متاثر می‌ساخت ولی در سال ۱۸۷۳ فوگل موفق شد که تاثیر اشعه با طول‌موج کوتاه (آبی و بنفش) را به تاخیر اندازد تا اشعه دیگر بتواند صفحه را سیاه کند. با این ابتکار رنگ سبز به صورت خاکستری در می‌آید. این امولسیون را «اورتوکروماتیک» نامیدند. بعد نور قرمز در روی صفحات تاثیر نمود و امولسیون آن را پانکروماتیک panchromatic نام نهادند. حساسیت صفحه حساس با این طریق باز هم به حساسیت چشم آدمی نزدیکتر گردید. قسمت اعظم بسط و رواج عکاسی آماتوری مدیون ابتکارات جرج ایستمن بود که فیلم عکاسی و شیشه را ساخت. در سال ۱۸۸۹ فیلم شفاف جانشین کاغذ شد.




پوستر

پوسترها صفحات کاغذی در ابعاد تقریبا" بزرگ هستند که بر روی آنها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده است. پوسترها به منظور نصب شدن بر روی دیوارها و یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شده‌اند. پوسترهای معمولی از نقاشی و نوشته تشکیل شده‌اند اما ممکن است یک پوستر دارای نقاشی محض یا نوشته تنها باشد. پوسترها ممکن است برای جلب توجه و یا اطلاع رسانی بر روی دیوارها چسبانده شوند. اهداف پوسترها چند منظوره است، یک پوستر ممکن است برای تبلیغات باشد و یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. از پوسترها برای امور آموزشی استفاده زیادی می‌شود.





ارتباط تصویری

گرافیک

یا ارتباط تصویری (برابر فرهنگستان: نگاشتارگری) حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوّع و گسترده‌ای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جملهٔ این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود.شاید بهترین تعریف از گرافیک را بتوان ساده سازی اجزا و عناصر تصاویر، همگون کردن ارتباط بین عناصر جهت یک ارتباط هدفمند با مخاطب دانست.






نگاره
نگاره یا تصویر چیزی ثانوی است که انعکاس یا بازتابِ واقعیت یا حقیقت دیگری می‌باشد. نگاره در فرایند انتزاع و تجرید (شکل‌گیری مفاهیم و اندیشه)، برای فرد معنی پیدا می‌کند. نگاره‌ها می‌توانند دوبعدی یا سه‌بعدی باشند.



پیرامون واژه
میان واژه‌های عکس (یا رُخش) و تصویر (یا نگاره) تفاوت وجود دارد. تصویر نیز در انگلیسی image است.




پیشینه
نگاره از نخستین رسانه های گروهی میان انسان‌ها بوده‌است.



ویژگی‌ها
با نشانه‌شناسی نگاره ، می‌توان ویژگی‌های یک نگاره را شناخت، اگر چه نظریات گوناگونی برای دستیابی به نگاره چون نظریهٔ اطلاع‌رسانی، نظریهٔ ریاضیات، نظریهٔ روانشناسی، نظریهٔ بیان و غیره وجود دارد.



نظریهٔ نشانه‌شناسی
در نظریهٔ نشانه‌شناسی، مهم‌ترین گزینه «دلالت» است و نه «احساسات هنری». در نظریهٔ نشانه‌شناسی، سخن از «شیوهٔ تولید معنای» نشانه است. یک نشانه در اصل یک نشانه نیست، مگر آن‌که «مبین ایده‌ها» باشد و در پندار افراد دریافت‌گر، «تاویلی» برانگیزد. بنابراین می‌توان گفت هر چیزی می‌تواند نشانه باشد، چرا که انسان‌ها از همان آغاز، شروع به تاویل محیط اطراف خود کردند.



نگاره ذهنی
«نگاره ذهنی» تصویری است که در نبود اشیا یا پدیده‌ها در ذهن وجود دارد. طرح آغازین هنرمندان معمولاً نخست در ذهن و پندارشان مجسم می‌شود و سپس شکل حقیقی به خود می‌گیرد.
ساعت : 5:08 pm | نویسنده : admin | فتوگالری | مطلب قبلی
فتوگالری | next page | next page